علت خارش واژن چیست؟ دلایل و نکات مهم

 

علت خارش واژن

 

 

 

 خارش واژن چه علتی دارد؟ دلایل مختلفی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. با پیگیری و بررسی موضوع، متوجه علت این موضوع خواهیم شد. نباید این موضوع را دست‌کم بگیرید. خارش در واژن بسیار رایج است اما گاهی‌ اوقات، نشانه‌ای از بیماری‌هایی جدی و خطرناک است

 

دلایل خارش واژن چیست؟

واژن به دلایل بسیار متنوعی دچار خارش می‌شود. اگر بخواهیم به تعدادی از این علت‌ها اشاره کنیم، باید از موارد زیر نام ببریم:

  • محرک‌ها

  • مشکلات پوستی

  • عفونت قارچی

  • واژینوز باکتریال

  • بیماری‌های مقاربتی

  • یائسگی

  • استرس

 

علت خارش واژن چیست؟

۱. استفاده از البسه یا مواد بهداشتی و شیمیایی تحریک کننده‌ دلیل خارش واژن

واکنش آلرژیک یکی از عوارض شایع است که به‌دلیل تماس با مواد شیمیایی تحریک‌کننده، در نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شود. در برخی مواقع این مواد باعث ایجاد بثورات خارشی در ناحیه واژن می‌شوند. به‌طور‌کلی مواد شیمیایی که باعث تحریک ناحیه تناسلی می‌شوند، عبارتند از:

صابون

اسپری‌های زنانه

داروهای ضدبارداری موضعی

کرم‌ها

پمادها

مواد شوینده

نرم‌کننده‌های پارچه

دستمال توالت معطرش

دوش حمام.

شاید از خودتان بپرسید که دوش حمام چگونه باعث خارش در ناحیه واژن می‌شود؟ دوش حمام باعث می‌شود بخار در تمام فضای حمام پخش شود و در نتیجه بدن و واژن در یک محیط گرم و مرطوب قرار بگیرند. موجودات زنده موجود در بدن همچون باکتری‌ها و قارچ‌ها در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کنند که رشد آن‌ها ممکن است باعث خارش واژن شوند.

گاهی برخی کرم‌ها و پمادهای بهداشتی یا محصولات بهداشتی معطر می‌توانند علت مشکل باشند. اگر بعد از استفاده از این مواد یا استفاده از لباس خاصی دچار خارش شده‌اید، احتمالا خودتان متوجه علت ماجرا خواهید‌شد. نهایتا چند روزی بعد از استفاده‌نکردن از آنها، خارش هم برطرف می‌شود.

 

۲. برخی بیماری های پوستی

بیماری‌هایی همچون اگزما و پسوریازیس، گاهی اوقات عامل ایجاد خارش و قرمزی در ناحیه تناسلی بانوان هستند:

اگزما چیست: این بیماری که با نام  درماتیت آتوپیک هم شناخته‌می‌شود، به‌دلیل آلرژی ایجاد می‌شود. اگزما درواقع جوشی قرمزرنگ همراه‌ با خارش است که در برخی زنان در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود و باعث خارش واژن می‌شود.

بیماری پسوریازیس: این بیماری بیشتر عوارض خود را در ناحیه پوست سر و مفاصل بروز می‌دهد، اما ممکن است در ناحیه تناسلی هم عوارضی را بروز دهد. عارضه پسوریازیس به‌شکل لکه‌های پوسته‌پوسته، قرمز و خارش‌دار است.

 

۳. عفونت قارچی

مخمر یک قارچ طبیعی است که در واژن وجود دارد. این قارچ در حالت نرمال مشکلی را به‌وجود نمی‌آورد، اما اگر رشد مخمر کنترل نشود باعث عفونت و خارش واژن می‌شود.

عفونت قارچی واژن به‌دلیل استفاده مداوم از آنتی‌بیوتیک‌ها به وجود می‌آید، چراکه آنتی‌بیوتیک‌ها قارچ‌های مفید را همراه با قارچ‌های مضر ازبین‌می‌برد و شرایط را برای رشد بیش‌از‌حد مخمر ایجاد می‌کند. رشد مخمر باعث بروز علائمی همچون سوزش، خارش و ترشح واژن می‌شود.

 

۴. واژینوز باکتریال

این بیماری هم دلایلی مشابه عفونت قارچی داردواژینوز باکتریایی به‌دلیل از‌بین‌رفتن باکتری‌های مفید و رشد باکتری‌های مضر بروز می‌کند.

بوی بد واژن نشانه چه بیماری است؟ اگر این سؤال در ذهن شما شکل گرفته‌است در جواب باید بگویم که بوی بد واژن همراه‌با خارش نشانه واژینوز باکتریال است. ترشحات این بیماری نازک، خاکستری یا سفید‌رنگ است و گاهی اوقات به شکل کف ترشح می‌شود. البته این بیماری تنها علت بوی بد واژن نیست.

 

۵. بیماری های مقاربتی

اگر شما بدون رعایت نکات بهداشتی و محافظتی، رابطه جنسی داشته‌باشید ممکن است انواع بیماری های مقاربتی از طرف مقابل به شما منتقل شود. این بیماری‌ها عبارتند از:

کلامیدیا

زگیل ناحیه تناسلی

سوزاک

تبخال ناحیه تناسلی

تریکومونیازیس.

این بیماری‌ها باعث علائمی همچون سوزش واژن، ترشحات سبز یا زرد، درد و خارش در ناحیه واژن می‌شوند.

 

 

خارش واژن

 

 

۶. یائسگی

با افزایش سن هورمون استروژن کمتری در بدن زنان ترشح می‌شود که نتیجه آن اولین علامت یائسگی است. با کاهش ترشح استروژن، مخاط واژن نازک می‌شود و باعث خشکی واژن می‌شود. اگر خشکی واژن درمان نشود باعث سوزش و خارش می‌شود.

اگر از خارش واژن رنج می‌برید، باید با متخصص زنان مراجعه کنید تا علت آن مشخص و درمان شود. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

 

۷. استرس

استرس فیزیکی و عاطفی از علل دیگر خارش واژن هستند. البته احتمال کمی دارد که خارش واژن به‌دلیل استرس باشد، اما غیرممکن نیست. استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود درنتیجه ممکن است بیماری‌هایی همچون عفونت واژن و واژینوز باکتریال بروز کنند.

 

۸. سرطان فرج

سرطان فرج یک نوع سرطان است که در قسمت خارجی اندام تناسلی زن ایجاد می‌شود. ممکن است سرطان فرج باعث خارش در لب‌های داخلی و خارجی واژن، کلیتوریس و دهانه واژن شود. احتمال بسیار کمی دارد که خارش از علائم سرطان فرج باشد، اما این سرطان ممکن است علائمی همچون خارش، خونریزی غیرطبیعی یا درد در ناحیه واژن را داشته‌باشد.

 

۹. لیکن اسکلروزوس

لیکن اسکلروزوس یک بیماری غیرمعمول است که باعث خارش واژن و ایجاد لکه‌های سفیدرنگ در ناحیه واژن می‌شود. زخم واژن، تاول، رابطه جنسی دردناک و سرطان فرج از عوارض لیکن اسکلروز هستند. برای درمان این بیماری از کورتیکواستروئیدها استفاده می‌کنند، اگر این درمان جوابگو نبود در مرحله بعد از داروهای تعدیل‌کننده‌ی سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.

 

۱۰. شپش ناحیه تناسلی

شپش‌ها موجودات خرچنگ‌مانند و ریزی هستند که به مو‌های درشت در نواحی مخلتف بدن می‌چسبند و باعث خارش شدید می‌شوند. اگر شما نظافت شخصی‌ را به‌خوبی رعایت نکنید و مو‌های ناحیه تناسلی را در زمان‌های مشخص کوتاه نکنید، ممکن است به شپش ناحیه تناسلی دچار شوید.

 

۱۱. درماتیت تماسی

درماتیت تماسی یکی از بیماری‌های است که به‌دلیل حساسیت بدن به یک ماده خارجی ایجاد‌می‌شود. بثورات خارشی و قرمزی ناحیه تناسلی از عوارض دراماتیت هستند. علت‌های بروز این بیماری عبارتند از:

لوبرکانت‌های واژن و اسپرم‌کش‌ها

-کاندوم لاتکس

-پودر لباسشویی

-لباس تنگ

-دستمال توالت معطر و محصولات بهداشتی

-شامپو بدن

-نرم‌کننده‌های پارچه

-تامپون و نوار بهداشتی.

-گاهی اوقات دراماتیت تماسی در اثر فعالیت زیاد با لباس‌های تنگ و اصطکاک طولانی‌مدت در فعالیت‌های همچون دوچرخه‌سواری و سوارکاری هم ایجاد‌می‌شود.

 

۱۲. خشکی واژن

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث بروز خارش واژن شود، خشکی و خارش واژن و خشکی پوست است. هنگامی که پوست شما خشک باشد، احتمال بروز حساسیت پوستی و خارش زیاد می‌شود. همچنین ممکن است که عفونت‌های قارچی نیز در شما ایجاد شوند. بنابراین برای درمان این مشکل باید به دکتر مراجعه کنید.

 

۱۳. خارش واژن در بارداری

خارش واژن در دوران بارداری شایع است و می‌تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله تغییرات هورمونی، عفونت‌های واژن یا تحریک پوست باشد. مراجعه به یک پزشک برای تعیین علت زمینه‌ای و دریافت درمان مناسب بسیار مهم است. بنابراین انواع بیماری های خطرناک دوران بارداری که معمولا بی‌خطر است، خارش واژن در بارداری است.

 

علت خارش واژن در شب چیست؟

در شب، جریان خون به ناحیه لگن افزایش می‌یابد بنابراین این مساله می‌تواند هنگام خواب منجربه تحریک و خارش بیشتر واژن شود. علاوه‌بر‌این، تعریق و اصطکاک ناشی از لباس حین خواب، می‌تواند باعث خارش واژن شود.

علت خارش واژن بدون ترشح چیست؟

خارش واژن بدون ترشح می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد، از جمله:

تحریک ناشی از صابون، حمام در وان با شوینده‌های غلیظ، یا محصولات معطر

واکنش‌های آلرژیک به کاندوم، لاتکس یا مواد دیگر

یائسگی یا سایر تغییرات هورمونی

بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما

استرس و اضطراب

واکنش به برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا استروئیدها

لباس‌های تنگ یا پارچه‌های غیرقابل‌تنفس

اگر خارش مداوم باشد یا با علائم دیگری مانند درد یا ناراحتی همراه باشد، مراجعه‌به پزشک برای تشخیص علت و درمان مناسب ضروری است.

 

تشخیص علت این مشکل چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص علت خارش واژن، باید به دکتر زنان یا ماما مراجعه کنید تا علت‌های این مسئله را بررسی کند. تشخیص معمولا از طریق روش‌های زیر انجام می‌شود:

شرح حال

معاینه داخلی با دست

معاینه با اسپکولوم

گرفتن لام محیطی از ترشحات (اگر وجود داشته‌باشد)

آزمایش پاپ اسمیر (در صورت لزوم)

برای درمان خارش واژن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر خارش واژن همراه با درد لگن یا ترشحات غیرطبیعی واژن دارید، باید به یک متخصص زنان مراجعه‌کنید. متخصص زنان و زایمان پزشکی است که در زمینه سلامت باروری زنان تخصص دارد. این متخصصان مسائل مربوط به دستگاه تناسلی زنان را تشخیص می‌دهند و آن را درمان می‌کنند.

 

 

خارش واژن

 

 

پیشگیری از خارش واژن

یکی از مهمترین کارها برای پیشگیری از این مشکل، رعایت بهداشت فردی است. موارد زیر به کاهش احتمال خارش واژن کمک می‌کنند:

-ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه‌دارید.

-در طول روز از لباس‌های گشاد و لباس‌های زیر نخی استفاده‌کنید و هنگام خواب از لباس‌های زیر استفاده‌نکنید تا واژنتان نفس بکشد.

-از مصرف صابون در ناحیه واژن خودداری کنید و آن را با آب بشویید.

-در یک حمام گرم (نه داغ) استحمام کنید.

-از دوش‌ واژینال اجتناب کنید، زیرا باکتری‌های سالمی را که به مبارزه با عفونت‌ها کمک‌می‌کنند، از بین می‌برند.

-از اسپری‌های بهداشتی، عطرها یا پودرها در نزدیکی واژن استفاده‌نکنید.

-اگر به پدها یا تامپون ها حساسیت دارید حتما از کاپ قاعدگی استفاده‌کنید.

-اگر دیابت دارید، گلوکز خون خود را کنترل‌کنید.

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش