سرطان تخمدان چیست؟ تشخیص و راه های درمان

 

 

 

 

 

سرطان چیست

 

سرطان یک بیماری سخت و تقریبا غیرقابل درمان است که در صورت ابتلا به آن، شانس بهبودی چندان بالا نیست. اگرچه این مسئله تا حد زیادی به تشخیص به موقع و شروع مراحل درمانی در زمان مناسب بستگی دارد. اما در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و برای رفع علائم آن دیر شده باشد، می‌تواند باعث مرگ شود.

سرطان در میان زنان و مردان انواع مختلفی دارد که برخی از آنها مشترک و برخی دیگر مختص یکی از این دو جنس است.

 

 

 

علل ایجاد سرطان

 

این بیماری علل مختلفی دارد. از جمله تغذیه نادرست و در پیش گرفتن یک سبک زندگی ناسالم. اما به طور کلی علت اصلی بروز این بیماری، تشکیل سلول‌های سرطانی در مناطق مختلف بدن است. این مسئله می‌تواند به دلیل خوردن غذاهای ناسالم، ورزش نکردن، عدم رعایت مسائل بهداشتی و سلامت روح و روان، استرس و اضطراب بیش از حد و عدم تحرک کافی رخ دهد.

 

سرطان تخمدان چیست؟

 

سرطان تخمدان یکی از بیماری‌های مختص زنان به حساب می‌آید. یکی از انواع سرطان که عدم تشخیص به موقع آن می‌تواند شانس درمان را به میزان قابل توجهی از بین ببرد.

 

 

 

روش معاینه سرطان تخمدان

 

بیماری مزبور ناشی از رشد سلول‌هایی است که در تخمدان‌ها تشکیل می‌شود. سلول‌ها به سرعت تکثیر می‌شوند و می‌توانند به بافت‌های سالم بدن حمله کرده و آنها را از بین ببرند.

دستگاه تناسلی زنان شامل دو تخمدان است که هر یک در هر طرف رحم قرار گرفته است. تخمدان‌ها وظیفه تولید تخمک و هورمون‌های استروژن و پروژسترون را در بدن زنان بر عهده دارند.

برای تشخیص بیماری، علاوه بر علائم موجود، آزمایشات مختلفی از سوی پزشک توصیه می‌شود. از جمله این آزمایشات می‌توان به معاینات غربالگری و همچنین معاینه منظم وضعیت سلامت رحم و تخمدان در زنان اشاره کرد. 

 

 

 

علائم سرطان تخمدان

 

این بیماری علائم مختلفی دارد. اما در برخی موارد این امکان وجود دارد که علائم آن با بیماری‌های دیگری که شیوع بیشتری در میان زنان دارد، اشتباه گرفته شود. بنابراین در صورت بروز علائم زیر بهتر است با پزشک مشورت شود تا در صورت ابتلا به این بیماری، مراحل درمان هر چه سریع‌تر آغاز گردد:

  • نفخ شکم یا احساس وجود تورم در این بخش از بدن

  • احساس سیری پیش از کامل خوردن غذا و کاهش اشتها

  • کاهش وزن به صورت ناگهانی و بدون دلیل

  • ایجاد درد و یا ناراحتی در ناحیه لگن

  • خستگی بیش از حد با وجود استراحت کافی

  • درد در ناحیه کمر

  • ایجاد تغییرات غیرمنتظره در عملکرد روده، از جمله ایجاد یبوست

  • نیاز به مراجعه پی‌درپی و چندین باره به توالت برای دفع ادرار

 

 

فاکتورهای خطرآفرین سرطان تخمدان

 

سن

 

مهمترین فاکتور خطرآفرین برای سرطان تخمدان، سن و سال است. بعد از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان تخمدان بسیار بالا می رود. همچنین استفاده از درمان های هورمونی بعد از یائسگی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد. زنانی که به مدت ۵ تا ۱۰ سال هورمون استروژن بدون پروژسترون استفاده می کنند هم بیشتر در خطر هستند. پزشکان مطمئن نیستند که آیا مصرف همزمان استروژن و پروژسترون نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد یا خیر. پس اگر شما در طولانی مدت از هورمون استروژن استفاده کرده اید و یا در دوران یائسگی قراردارید فراموش نکنید که به صورت منظم و هر چند ماه یک بار به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی شما در رابطه با احتمال ابتلا به سرطان تخمدان تحت کنترل باشد.

 

 

چاقی

 

 طبق بررسی های انجام شده ثابت شده که زنان چاق بیشتر از دیگر زن ها در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند. همچنین متاسفانه میزان مرگ و میر هم در زنان چاق مبتلا به سرطان تخمدان بیشتر از زنان لاغری ست که به این سرطان دچار هستند. علاوه بر تمام معایب اضافه وزن توجه داشته باشید که هر چه یک زن چاق تر باشد ریسک ابتلا به سرطان تخمدان هم در او بالاتر است.

 

 

سابقه خانوادگی

 

اگر یکی از بستگان نزدیک یک زن سرطان تخمدان،سرطان سینه و یا سرطان روده داشته باشد، احتمال ابتلا به سرطان در آن زن بالاتر از دیگران است. محققین اعتقاد دارند تغییرات ژنتیکی ارثی عامل ۱۰ درصد از سرطان های تخمدان است. همچنین جهش های ژنی خاصی که به سرطان سینه ارتباط دارند هم شامل این تغییرات ژنتیکی می شوند. زنانی که سابقه خانوادگی این گونه سرطان ها را دارند حتما بایستی به صورت منظم و هر چند ماه یک بار به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایند تا وضعیت سلامتیشان تحت کنترل باشد

تست های غربالگری به زنانی توصیه می شود که دارای یکی از فاکتورهای خطرآفرین اشاره شده در متن بالا باشند

 

 

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

 

در صورتی که هر یک از علائم بالا در شما ایجاد شد و ادامه پیدا کرد، توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کنید، زیرا این بیماری در صورت تشخیص در مراحل اولیه، می‌تواند درمان شود. از سوی دیگر در صورت داشتن علائم دیگر که در شما ایجاد نگرانی کرده است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

 

تشخیص سرطان تخمدان

 

آزمایش های تصویر برداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن به پیدا کردن ناهنجاری در تخمدان کمک می کنند. این ناهنجاری میتواند یک پولیپ، ضایعه گوشتی، قارچ های تناسلی، توده خوش خیم و یا بدخیم سرطانی باشد، اما این اسکن ها نمی توانند تشخیص دهند که این ناهنجاری سرطان هست یا خیر. اگر بیمار مشکوک به سرطان باشد معمولاً قدم بعدی نمونه برداری از بافت مشکوک است. سپس یک نمونه از این بافت برای آزمایش های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود. به نمونه برداری و بررسی بافت مشکوک در آزمایشگاه بایوپسی می گویند.

 

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش